Śledź nas na Instagramie Śledź nas na Facebooku Śledź nas na Social Mediach

Śledź nas

Strona główna / Blog / Jak wzmocnić organizm zimą?
Jak wzmocnić organizm zimą?

Jak wzmocnić organizm zimą?

Zima to trudny czas, dla jednych jest ona ulubioną porą roku, inni zdecydowanie bardziej wolą przetrwać okres zimowy możliwie najłagodniej. Oprócz spadku temperatury na zewnątrz wzrasta wilgotność powietrza, pojawia się deszcz, śnieg, mżawka, czyli tworzą się idealne warunki do rozwoju drobnoustrojów. Nasza dieta również zmienia się zimą – znacznie mniej jemy świeżych warzyw i owoców, jadłospis staje się bardziej ubogi w witaminy i minerały. Zima wielu z nas kojarzy się z sezonem chorób, przeziębień oraz osłabienia organizmu, dlatego kluczowe jest  wzmocnienie odporności na czas chłodów. Dziś podpowiemy Wam kilka sposobów, by wspomóc swój organizm w walce z niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi i nie dać się chorobom.

Sport, najlepiej na świeżym powietrzu 

Długie, ciemne, zimowe wieczory nie zachęcają do aktywności fizycznej, warto jednak przezwyciężyć swojego wewnętrznego lenia i wybrać się choćby na spacer, jogging czy trening na siłowni. Sport pomaga dotlenić organizm, wzmocnić i zniwelować stres który towarzyszy nam każdego dnia. Nie musi to być intensywny ani długi trening, najlepiej wybrać ten rodzaj aktywności, która przynosi nam najwięcej przyjemności, nie obciąży zbyt mocno organizmu oraz przyniesie satysfakcję z wykonywanych ćwiczeń. Polecamy długie spacery, nordic-walking, aerobik, basen połączony z wypoczynkiem na saunie. Włączenie regularnej aktywności fizycznej, 2-3 razy w tygodniu przyniesie nam wymierne korzyści i wzmocni odporność.

Odpowiednia ilość snu

Przemęczony, niewyspany organizm jest dużo bardziej podatny na wszystkie sezonowe infekcje, dlatego odpowiednia ilość snu jest sprawą fundamentalną, powinniśmy spać minimum 7 godzin na dobę, ta ilość snu podnosi odporność i jest najlepszym sposobem na regenerację organizmu. Ważna jest nie tylko ilość snu ale także jego jakość – idealnie byłoby gdybyśmy zasypiali przed północą a także zadbali o odpowiednie warunki do snu – wieczorem warto wywietrzyć sypialnię, przed snem zaś powinniśmy odłożyć na bok smartfony, tablety i komputery, ponieważ niebieskie światło emitowane przez ekrany urządzeń elektronicznych pobudza organizm do działania. Ważne, by w nocy nie rozpraszało nas żadne światło, także to pochodzące z dworu, dlatego zadbajmy o szczelne rolety lub żaluzje lub zakładajmy do snu specjalne opaski na oczy.

Suplementacja witaminą C i D

Jakie witaminy będą niezbędne do zbudowania naszej odporności? Przede wszystkim pamiętajmy o suplementacji witaminą D oraz C. Witamina C chroni organizm przed patogenami, uszczelnia naczynia krwionośne, co więcej, korzystnie wpływa na skórę, gdyż pomaga w produkcji kolagenu który zapewnia prawidłowe funkcjonowanie także kości czy zębów. Witamina D w szczególny sposób wpływa na odporność, odgrywa ważną rolę w odpowiedzi wrodzonej organizmu, osłabia procesy zapalne, co chroni tkanki przed uszkodzeniem, wzmacnia kości zapobiegając ich łamaniu się. Dzięki tej witaminie nasz organizm potrafi walczyć z wirusami i bakteriami.

Dieta dostosowana do pory roku

Do znanych od wielu lat naturalnych sposobach na poprawienie odporności zaliczane są kiszonki – w Polsce najczęściej spożywa się ogórki oraz kapustę kiszoną, choć możemy w ten sposób przygotować także inne warzywa a nawet owoce. W czym tkwi ich skuteczność w walce z patogenami? Powstają w naturalnym procesie i zawierają zdrowe kultury bakterii, które wspierają odporność. Korzystnie działają na jelita, wzmacniają barierę ochronną i pomagają przezwyciężać infekcje. Dodatkowo, są dobrym źródłem witaminy C.

Hartowanie organizmu

Zahartowany organizm lepiej znosi okres zimowy, rzadziej choruje i marznie przebywając na świeżym powietrzu. Nie musisz od razu stać się fanem morsowania, możesz zacząć od krótkich porannych pryszniców zimną wodą, lub naprzemiennie zimną i ciepłą wodą. Chłód pobudza i wzmacnia organizm oraz wspomaga krążenie.

Wprowadzając kilka drobnych zmian w codziennym stylu życia pomożemy zbudować naszą odporność i zapobiec sezonowym infekcjom, warto wytworzyć w sobie nowe nawyki dzięki którym będziemy cieszyć się zdrowiem i wysoką formą przez cały okres jesienno-zimowy.

Ostatnie wpisy

01 marca 2024

Siła Kobiet

Dzień Kobiet to czas, kiedy celebrujemy osiągnięcia, siłę i determinację kobiet na całym świecie. To również doskonała okazja, aby przyjrzeć się niezwykłym postaciom, które stoją za wieloma ważnymi zmianami społecznymi, kulturowymi i politycznymi.

23 lutego 2024

Dieta a kondycja skóry

Zła kondycja skóry może być związana z różnymi czynnikami, w tym z dietą. Oto kilka składników diety, które mogą wpływać negatywnie na stan skóry

16 lutego 2024

Kosmetyczny trend Mob Wife: Siła, Styl i Ostra Estetyka

W dzisiejszym świecie kultura piękna jest niezwykle dynamiczna, a trendy kosmetyczne często odzwierciedlają zmieniające się wartości społeczne oraz inspiracje z różnych obszarów życia. Jednym z najbardziej intrygujących trendów kosmetycznych ostatnich dni jest fenomen kosmetyczny mob wife.

13 lutego 2024

Zanurzeni w Miłości

Walentynki to dzień, który tradycyjnie kojarzy się z miłością między ludźmi, ale równie ważne jest pamiętanie o miłości do samego siebie. Pielęgnacja skóry może być nie tylko sposobem na zachowanie zdrowej i pięknej cery, ale także wyrazem troski o siebie i swoje samopoczucie.

02 lutego 2024

Co to jest sebum i jak uniknąć jego nadmiaru.

Wydzielanie sebum jest ważnym procesem dla skóry, ponieważ pomaga utrzymać odpowiedni poziom nawilżenia oraz regulować temperaturę ciała. Zabezpiecza przed bakteriami i częściowo przed zanieczyszczeniami zewnętrznymi. W skład sebum wchodzą glicerydy, woski, skwalen, cholesterol i inne substancje (np. estry cholesterolu czy węglowodory). Dzięki sebum skóra utrzymuje odpowiednie pH, nawilżenie i elastyczność.

Używamy plików cookies. Dzięki nim strona działa prawidłowo, a Ty możesz z niej łatwiej korzystać.

Zamknij