Opublikowano:

Zmień swoją dietę na wiosnę

Wiosna to najlepszy czas na wprowadzanie zmian w swoim dotychczasowym sposobie żywienia – na lokalnym targu można kupić nowalijki, świeże warzywa, aromatyczne zioła czy pyszne, słodkie owoce bogate w witaminy i antyoksydanty. Po zimie nasz organizm potrzebuje zastrzyku energii, dlatego warto na stałe wprowadzić do posiłków świeże warzywa i owoce, produkty pełnoziarniste, chude mięso i ryby oraz zdrowe tłuszcze.

Niekonwencjonalna, tradycyjna medycyna podpowiada nam, że najbardziej naturalną dietą dla człowieka jest jedzenie oparte o pory roku. Jak w praktyce wygląda taki rodzaj żywienia?

W diecie opartej o pory roku bazuje się na produktach sezonowych, lokalnych, łatwo dostępnych. Zimą sięga się po kiszonki, przetwory owocowe, przygotowuje się gorące, syte potrawy o wyższej kaloryczności, częściej pija się gorącą herbatę czy napary ziołowe.

Zgodnie z tym założeniem wiosna to najlepszy czas na urozmaicenie i poszerzenie diety o świeże, wartościowe produkty, głównie lokalne warzywa, owoce i zioła. Jakie produkty powinniśmy wybierać, by dostarczyć naszemu organizmowi niezbędnych składników i nadać mu energię na wiosnę? Oto krótki przegląd najważniejszych produktów.

1. Nowalijki, czyli pierwsze, sezonowe warzywa
Kto z nas nie tęsknił w zimie za świeżą, chrupiącą rzodkiewką, botwinką, aromatycznym koperkiem czy słodkimi, pachnącymi słońcem pomidorami? Warzywa są skarbnicą zdrowia, zawierają spore ilości witamin, głównie witaminę C, witaminy z grupy B oraz kwas foliowy. Staraj się dodawać warzywa do każdego posiłku, spożywaj je również jako przekąskę – są one źródłem cennych mikroelementów, takich jak jod, mangan, fosfor, potas i żelazo. Dzięki warzywom zaspokoisz pierwszy głód gdyż zawierają duże ilości błonnika pokarmowego wypełniającego żołądek i dającego poczucie sytości. Maj i czerwiec to czas, w którym można kupić na targu pyszne, świeże szparagi będące źródłem kwasu foliowego, botwinę zasobną w witaminę C, rabarbar bogaty w magnez i potas czy bób stanowiący doskonałe źródło białka.

2. Świeże, lokalne owoce
Po długiej zimie pierwsze pojawiają się truskawki – maj i czerwiec to czas ich zbiorów, warto więc w tym krótkim czasie sięgać po nie jak najczęściej. Następnie przychodzi sezon na jagody będące źródłem antyoksydantów, maliny, morele, brzoskwinie i inne, zdrowe, aromatyczne owoce. Staraj się urozmaicać swoją dietę o różne gatunki owoców, rób sałatki owocowe, koktajle, przetwory – owoce są dobrym źródłem witamin, kwasów organicznych i pierwiastków a także błonnika pokarmowego.

3. Aromatyczne przyprawy i zioła
Nic tak nie podkreśla smaku potraw jak szczypta ulubionych przypraw, najlepiej świeżych, zerwanych prosto z krzaczka. Wiele ziół możemy sami wyhodować w ogrodzie, lub na tarasie czy balkonie i przez cały sezon cieszyć się świeżymi, pachnącymi przyprawami dodawanymi do ulubionych posiłków. Zioła, prócz swych walorów smakowo-zapachowych pełnią też inne, ważne funkcje – oczyszczają organizm z toksyn, działają ochronnie na wątrobę, serce, nerki, wyrównują ciśnienie czy wyciszają, uspokajają organizm.

4. Kiełki
W kiełkach znajdziemy wszystko to, co najlepsze i to w ogromnych dawkach. Są one bogate w witaminy, żelazo, fosfor, wapń, magnez, potas, błonnik pokarmowy, dodatkowo posiadają mało kalorii i są bardzo smaczne. Najpopularniejsze to kiełki rzeżuchy, które z łatwością możemy sami wyhodować w kuchni, kiełki soi, żyta, rzodkiewki. Możemy je dodawać do sałatek, koktajli lub jeść samodzielnie.

5. Produkty pełnoziarniste
Choć dobrej jakości pieczywo możemy kupić i spożywać przez cały rok to wiosną powinniśmy szczególnie zadbać o to, by chleb i bułki cechowały się najlepszymi walorami zdrowotnymi. Wybierajmy pieczywo razowe, z dodatkiem nasion, możemy również sami upiec chleb czy bułki z dodatkiem słonecznika, dyni czy innych ulubionych składników. Produkty pełnoziarniste to doskonałe źródło witamin z grupy B, pierwiastków śladowych takich jak mangan czy selen oraz błonnika pokarmowego oczyszczającego organizm z toksyn. Produkty pełnoziarniste to nie tylko pieczywo ale również makarony, kasze oraz ryż – wykorzystujmy te produkty w codziennej diecie a dostarczymy naszemu organizmowi najważniejsze składniki odżywcze.

6. Wysokiej jakości, ekologiczne mięso i ryby
Mięso i ryby to najlepsze źródło łatwo przyswajalnego białka, które buduje nasz organizm. Wybieraj białe, chude mięso takie jak kurczak, indyk lub cielęcina, staraj się ograniczyć spożywanie wieprzowiny i wołowiny. Drób zawiera nie tylko mniej tłuszczu w porównaniu do innych gatunków mięs, lecz również więcej korzystnych dla zdrowia kwasów tłuszczowych nienasyconych. Jeśli nie wyobrażasz sobie życia bez mięsa to sięgaj po nie 3-4 razy w tygodniu. Wiosna to idealny czas, by zastąpić białko zwierzęce tym pochodzącym od roślin – włącz do swojej diety fasolę, groch, soję czy ciecierzycę a Twoje posiłki zyskają nowy smak.

Korzystajmy z tego, co daje nam przyroda i sięgajmy po produkty sezonowe, regionalne, lokalne – są one gwarancją świeżości, wysokiej jakości oraz bogatych walorów odżywczych. Wiosenna dieta ma dodać nam energii, uzupełnić nasze braki w składnikach mineralnych i witaminach, odżywić i wprawić w dobry nastrój. W końcu nic nie wprawia w dobry nastrój bardziej niż aromatyczny posiłek skomponowany ze świeżych produktów

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *